tisdag 17 juni 2014

5-årskalas.

Min fina, fina förstfödde son har haft sitt allra första barnkalas. Egentligen fyller han inte år förrän i mitten på sommaren men eftersom alla dagiskompisar förstås är på sommarlov då så fick han ha sitt kalas redan nu. Han önskade sig ett dinosauriekalas och nördig som jag är kunde jag förstås inte låta bli att gå all in. 


Detta är min allra första tårta. Och kanske sista, för oj vad med jobb det är att göra en sådan här figurtårta. Länge trodde jag att den skulle bli en katastrof men jag måste säga att jag blev ruskigt nöjd med resultatet. Och det blev som tur var kalasets huvudperson också. Kalaskompisarna tyckte att det möjligen såg mer ut som en drake än en dinosaurie och jag är nog böjd att hålla med. Med ett par vingar hade det blivit en klockren drake.


Tårtbottnarna är bakade efter det här receptet men blev inte vare sig luftiga eller höga. Mellan bottnarna hade jag en hallonmousse och en yoghurtbaserad limemousse. Den är täckt med grön marsipan och svart sugarpaste. Huvudet, svansen och fossingarna är modellerade i grön marsipan och dekorerade med vit och svart sugarpaste.


Och muffins måste man ju ha när det är kalas. Mjölkfria blåbärsmuffins med citronfrotsing. Formarna och de söta tandpetsdinousarierna kommer från Meri Meri, men jag minns inte var jag köpte dem.

Det blev ett himla fint kalas med lekar, fiskdamm, fina presenter och en massa stoj och bus. Jag är så otroligt glad över att Loppan har så fina dagiskompisar.

1 kommentar:

  1. Men åh, vilken dröm med dinosauriekalas. Jag är sjukt imponerad över tårtan!

    SvaraRadera