torsdag 18 augusti 2011

FO - Flätstickad tröja med kimonoärm.




Garn: Puffin från Quince&Co i färgen Honey. Det gick åt ca 6,5 härva á 50 g.
Stickor: Trästickor 7,00 mm
Mönster: Jag såg en liknande tröja på Ravelry för länge sedan så jag kan inte riktigt ta cred för själva designen. Något mönster har jag dock inte följt utan det är eget hittepå.

Jag är mycket nöjd med den här tröjan. Det tog mindre än två veckor från det att jag la upp den på stickorna tills det att den var blockad och klar. Supersnabbt för att vara mig. Färgen tycker jag är smått fantastiskt och garnet är så himla mjukt och skönt.

Eftersom jag gjorde ärmarna så luftiga tror jag att jag kommer att använda den mycket. Annars tycker jag att sådana här tjocka tröjor lätt blir FÖR varma. Och om jag får vara lite självgod också så tycker jag att den här modellen är fin på min långa och lite rangliga kropp. Flätan är tänkt att dölja flebbet på magen och det tycker jag att den lyckas alldeles utmärkt med.

Bilderna har snälla sambon tagit med undantag för uppifrånbilden som jag tagit själv. Förvisso med min dåliga mobilkamera så kvaliteten är lite sådär. Man ser i alla fall hur tröjan (och för en gång skull även hur jag) ser ut.

12 kommentarer:

  1. Åh, den är helt galet snygg! Passar dig verkligen!

    SvaraRadera
  2. Skitläcker!! Verkligen jätte fin. =)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt JÄTTESNYGG! Jag vill också ha en sån...

    SvaraRadera
  4. Jag brukar undvika versaler så gott det går.... men tröjan var VERKLIGEN URSNYGG!!!!

    SvaraRadera
  5. Ni är stiliga, både tröjan och du! Något flebb på magen ser jag inte så antingen är tröjan rent magisk eller så är det väldigt lite att dölja, jag tippar på det sista! :-)

    SvaraRadera
  6. Oj, den blev väldigt fin! Supersnygg i ryggen.
    \\jonna d

    SvaraRadera
  7. Shit så fin!! Det måste ha varit den här du såg, jag har också sett den och suktat: http://www.ravelry.com/patterns/library/cabled-2
    Stickade du uppifrån eller nerifrån? Kan du inte skriva en snabbeskrivning av hur du gjorde?

    SvaraRadera
  8. Tack allihop för fina komplimanger! Ni är så himla rara!

    Linnea: Ja, den är det! Jag ska försöka skriva ner hur jag gjorde om jag kommer ihåg. :) Jag stickade iaf bakstycket först, nerifrån. Sen stickade jag kantbanden, därefter ärmarna (som jag plockade upp från kantbanden). Sist stickade jag framstycket, då uppifrån eftersom jag plockade upp maskor längs ärmarna. Typ. Haha, helt obegripligt. F'låt.

    SvaraRadera
  9. Ser alldeles fantastisk ut! :)

    SvaraRadera
  10. Snygg! Jag tycker det ær helt otroligt att vissa mænniskor bara kan sticka saker utifrån eget huvud sådær.. Køper gærna mønstret om du får ner det på prænt! :)

    SvaraRadera
  11. OMG vad fin! Ska börja följa den blogg :) ps är också Star Wars nörd hehe

    SvaraRadera