onsdag 8 juni 2011

FO - Ewasockar.


Mönster: Ewa, marsmönstret i Stickameras sockklubb 2011.
Stickor: 2,0 mm KnitPro strumpisar.
Garn: Rosamelerat Fabel Print, ca 1 1/2 nystan.

Trevliga, snabbstickade gladssockar. Jag la upp 72 maskor istället för 58 som mönstret sa eftersom jag använde lite mindre stickor (det var de stickor jag råkade hitta i det ögonblick jag kände för att börja sticka... haha).

Förstås fick jag inte till ränderna så att sockarna blev lika eftersom jag är för snål för att börja på ett nytt nystan om det finns kvar av det gamla när jag ska börja på andra sockan. Fast jag tycker de blir rara och glada ändå. Nästan lite extra busiga när ränderna inte riktigt passar ihop. Jag tycker oftast att det inte blir så bra när man använder garn som randar sig självt när man stickar mönstersockar men just till det här mönstret tycker jag att det blev finfint.

Det är mina första sockar med istickad häl. Det var roligt att prova något nytt och det blir en väldigt fin häl tycker jag. Det är inte alls omöjligt att det blir några fler Ewasockar i sommar.

3 kommentarer:

  1. Härliga, fina sockar!
    Jag blir alltid imponerad när ränderna stämmer men irriterade när de bara stämmer "nästan" när jag stickar själv. Alltså väljer jag att med avsikt se till att ränderna inte stämmer, till exempel genom att sticka inifrån nystanet på ena sockan och utifrån på andra... :-)

    SvaraRadera
  2. Det är ju det som är lika charmen med printat garn, att sockorna inte blir likadana (om man inte köper ett extra nystan, men vem har råd med det?) :)

    SvaraRadera