måndag 27 december 2010

Claras halvvantar med flätor.

Om man stickar en halvvante och sen misstänker att den kanske blev lite väl smal över handleden för den som ska bära den så är en halvflaska champagne ett utmärkt verktyg för att blocka ut vanten en smula. Dessutom ser det lajbans ut!
Jag har stickat efter Claras mönster på halvvante, men mottagaren ville inte ha så väldans långa vantar så jag stickade dem lite kortare än orginalet.
Ja, och så ska det ju helst vara två vantar då såklart.
Eftersom mottagaren betalat för garnet och jag borde ha stickat vantarna för länge sedan var jag tvungen att slänga med ett lite "något annat" som plåster på såren. Pepparkakstryfflar passar fint så här till jul så det fick det blir. De är lätta som en plätt att svänga ihop. Koka upp en dl grädde. Finhacka under tiden 200 g mörk choklad. Häll på den varma grädden och rör som en tok tills all choklad smält. Tillsätt 0,5 tsk kanel, 0,5 tsk kardemumma, 0,5 tsk ingefära och lite mindre än 0,5 tsk nejklika. I med ca 1 msk smör och se till att allt blandas väl. In i kylen tills det går att rulla små bollar av tryffelsmeten. Rullerirull och så pudra över lite florsocker över alltsammans. Det blev ca 25-30 tryfflar. Förvaras i burk med lock i kyl eller i magen.

Mönster: Claras flätstickade halvvantar.
Garn: Drops Nepal i svart. Det gick åt ca 1,5 nystan.
Stickor: Strumpstickor i trä, 5 mm.


3 kommentarer:

  1. Mmm, i magen är bästa platsen för tryfflar! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Och oj vad mycket fint du gör också!
    Himla snygga monkeys du har gjort! Garnet är super till!
    Kul med nya fina bloggar att titta in till!

    SvaraRadera
  3. Cecilia: Inte sant!?! Men nu får jag dra igen lite och göra utrymme för nästa års tryfflar. Hihi.

    Marita: Roligt att du tittade in här hos mig. Och tack för komplimangen!

    SvaraRadera