måndag 13 december 2010

03 - Mina föräldrar.

Min mamma heter Lena och min pappa heter Leo. Mamma är 64 år och pappa är 5 år yngre. Min pappa är bara min, men mamma delar jag med mina tre syskon. Well, det kan tänkas att jag delar min pappa en smula med mina syskon också men de har ju en annan pappa också. För ungefär 5-6 år sedan skiljde sig mina föräldrar. Det tyckte jag var rätt skönt, om man nu får säga så. De bor dock kvar i samma lilla samhälle, Kjula. Pappa bor i ett hus och mamma bor i en lägenhet. Typiskt va?

Min mamma är en rar liten mormor. Faktum är att jag tror att hon är världsabäst på att vara just mormor. Det är lite tråkigt att mamma och pappa bor i Eskilstuna eftersom de inte kan hälsa på sådär jätteofta. Mamma har haft en jobbig uppväxt vilket kan lysa igenom lite då och då men allt som oftast är hon precis hur bra som helst. Mamma har reumatism och har varit sjukpensionär i ganska många år. Innan dess jobbade hon inom äldreomsorgen. Det är mamma som har lärt mig att sticka, fast nu är det oftast jag som lär henne. Jag är glad att hon är så pass pigg att hon orkar leka med sina barnbarn.

Min pappa har estniskt ursprung. Farmor och farfar kom till Sverige som flyktingar. Farfar gick tyvärr bort i cancer för ett antal år sedan men farmor finns kvar hos oss. Pappa och jag har haft en ganska så komplicerad relation men det känns inte så roligt att blogg om sådant. Nu när jag är vuxen, och vi kan välja när vi ska umgås och inte behöver umgås så länge åt gången tycker jag att vi har det bra. Vi har väldigt mycket gemensamt, jag och min pappa. Han är väldigt musikalisk och har turnerat omkring med dansband när jag var yngre. Nu, på äldre dar, har han fördjupat sitt travintresse och är delägare i inte mindre än tre travhästar. Han ringer ibland när han har varit i stallet och mockat skit. Det är rart tycker jag. Pappa ställer alltid upp om vi behöver hjälp, trots att han jobbar mest hela tiden. Han är också en mycket stolt morfar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar