torsdag 16 december 2010

09 - Vad jag tror på.

Jag tror inte på någon Gud. Jag är förvisso medlem i Svenska Kyrkan, men jag skulle inte säga att jag är religiös. Däremot tycker jag att Svenska Kyrkan gör mycket bra saker för väldigt många människor, och jag tycker att det är trevligt att gå i kyrkan någon gång ibland.

När jag var tonåring sökte jag efter något slags svar på livets mening. Skrev mitt specialarbete på gymnasiet om liv efter döden, snöade in ett slag på buddismen och lite new age-flum. Det ledde ingenstans. Det skulle ju förstås vara trevligt, om än knappast troligt, om det fanns ett liv efter detta.

Jag tror på människans godhet. Och jag önskar att mänskligheten kunde respektera naturen lika mycket som hitte-på-gubbar med skägg. Det vore något det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar