fredag 31 december 2010

26 - Mina rädslor och 27 - Min favoritplats.

Det enda jag egentligen är riktigt rädd för är precis de saker som får mig att gråta. Att det ska hända mig, sambon eller barnen något. Hua. Det vill jag inte tänka mer på nu så jag hoppar direkt på nummer 27 - Min favoritplats.

Min favoritplats är hemma. Jag är en riktig hemmagris. Men det känns lite tradigt, där är jag ju jämt liksom. Istället tänker jag berätta om en annan plats som har betytt väldigt mycket för mig. Farmor och Farfars rara sommarstuga i Björsund.

Det är en liten stuga med två pyttesmå sovrum, ett minimalt kök och ett vardagsrum med öppen spis och stora fönster med fantastisk utsikt ut över mälaren. Vatten hämtade vi i pumpen nere vid sjön. Dasset låg på andra sidan gården. Farmor hade vedspis och farfar hade byggt en fiskrök i skogsbrynet. Stugan låg alldeles vid vattnet. Vi hade egen brygga där farfars båt låg förtöjd. Den rodde vi ut i och fiskade till middagen. Genom en liten dunge låg badbryggan. En varm och härlig stenhäll med en liten brygga ut där vi badade friskt under somrarna. På vintern var det där ifrån vi tog sparken för att åka ut och pimpla. Jag har spenderat åtskilliga timmar vid den där badbryggan, läsandes en bok eller bara drömskt spanande ut över viken. Det bästa hjärtestället på jorden.

Tyvärr såldes farmor och farfar sin lilla stuga. Farfar orkade inte längre med att sköta tomten och för några år sedan gick lilla farfar bort. Jag håller koll dock koll på hemnet. Skulle mitt hjärteställe bli till salu igen så står jag först i kön.

Åh , vad jag skulle önska att mina barn fick uppleva samma härliga dagar i stugan som jag fick. Nyplockade smultron eller blåbär med mjölk, nyfångade aborrar till lunch och timmar av bus vid badbryggan. Tack farmor och farfar för den fina tid jag fick med er i stugan!

1 kommentar:

  1. Önskar dig varmt med GOTT NYTT ÅR! Utan rädslor men med allt gott!

    SvaraRadera