lördag 12 oktober 2013

Saker jag inte förstår – eller en ganska billig hjärna.


Jag håller på att läsa Per Schlingmanns bok Stå aldrig still! Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Schlingmann. En måste erkänna att han gjorde ett grymt jobb med Nya Moderaterna, men eftersom jag är miljöpartist är det ju inte särskilt glädjande för min del.

Till exempel har jag tyckt att han ser rätt töntig ut, och inte på ett bra sätt (förlåt!). När jag fick boken i min hand kastade jag en blick på omslaget och jo - omdömet kvarstod. Inte särskilt het helt enkelt.

Efter att ha läst en tredjedel av boken, blivit positivt överraskad och konstaterat att han skriver en del rätt smarta saker så slår jag ihop boken och betraktar omslaget eftertänksamt. Är han inte rätt snygg ändå? Lite snygg i alla fall?

Jo, min hjärna är uppenbarligen både billig och lättmanipulerad. Säg eller skriv något smart och genomtänkt och jag kommer genast att tycka att du är tio gånger snyggare än vad jag tyckte för fem minuter sedan.

Och ja, detta går snarast under kategorin saker jag inte förstår och har förstås inte alls med garn att göra, även fast jag stickade lite samtidigt som jag läste. Det ska förresten bli spännande att se hur snygg han är när jag har läst ut boken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar