lördag 1 februari 2014

Svar på hemlisfrågor.

Hemlispremiär för mig! Det ska bli så himla roligt att vara med. Här är mina svar på hemlisfrågorna.

1. Viken sorts garn tycker du mest om? Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag gillar naturgarner, allra mest ull av olika slag. Jag försöker tänka på varifrån ullen kommer så att inga stackars får har farit illa. Jag tycker att det är okej med lite nylon eller liknande i sockgarner (max 25 %) men annars ogillar jag akrylgarner. Jag stickar mest med tunna stickor, upp till 4.00 m.m. och väljer förstås garn därefter.

2. Vilka är dina favoritfärger?
Jag gillar naturfärger, alla nyanser av grått, mörka gröna, röda och lila nyanser, ockra- eller senapsgult och för all del slinker det in en och annan ärtgrön eller chockrosa härva i garnstashen ibland.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Pasteller, klarrött och melerade garner. Det får gärna vara lite "liv" i garnerna men inte melerat med flera olika färger eller alltför skarpa kontraster.

4. Vilka sorts stickor tycker du bäst om?
Jag stickar nästan bara på KnitPro Symphonie wood. Rundstickor med utbytbara tippar eller korta strumpstickor. Jag är dock öppen för att testa annat så länge stickorna inte är gjorda av plast, metall eller bambu.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat väldigt länge. Min mamma lärde mig när jag var liten. Jag skulle säga att jag är mittemellan, men testar också gärna på mer avancerade grejer. Jag gillar verkligen att lära mig nya tekniker.

6. Dricker du kaffe? Te?
I vanliga fall är jag en riktig kaffetant men nu när jag ammar min bebis håller jag mig till te. Gärna rött sådant. Krav- och Rättvisemärkt allra helst.

7. Är du allergisk mot något?
Ja, mango, så allt som innehåller tropisk frukt undviker jag.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Jazz, singer- and songwriters och rockiga gubbar. Ani DiFranco och Tom Waits är två av mina husgudar.

9. Favoritgodis?
Lakrits och choklad. Jag är dock lite kräsen, ingen Maraboutjej direkt. Helst vill jag ha mörk choklad som är schysst producerad.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby"?
Nej.

11. Vad tycker du är roligast att sticka?
Allt! Utom kanske mössor. Jag stickar en jäkla massa sockor men också ganska många sjalar och en och annan kofta.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Nej. Jag är impulsiv så om jag hittar något jag vill sticka brukar jag börja ganska omgående. Eller jo, en bohuströja vore ju en dröm att sticka någon gång förstås.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare?
Nej, men halvvantar använder jag ibland.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Nej, men som ovan – en och annan halvvante har det blivit genom åren.

16. Stickar du sockor?
Ehum. Ja. :-)

17. Vad har du för fotstorlek?
En ganska klassisk 39:a.

18. När fyller du år?
I mörkaste november.

19. Stickar du med pärlor?
Nej.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst?
Faktaböcker, rockbiografier, klassiker, chicklit, romaner som drar lite åt fantasyhållet och lite tokiga samtidsromaner. Bland mina favoriter finns Mästaren och Margarita, Jonathan Strange & Mr Norell samt allt av Douglas Coupland, Nick Hornby och Neil Gaiman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar