tisdag 19 augusti 2014

FO – Tå-upp-sockor i avbruten mosstickning.

Det här är mina första sockor stickade med magic loop. Eller ja, åtminstone de första jag stickat färdigt. Som brukligt nu för tiden har de legat färdiga ett tag. De är inget lysande exempel på välsittande sockor direkt. Många nybörjarmissar.


De är stickade i Fabel och Jawoll Magic. Det sistnämnda inköpt i Riga för ett par år sedan. Det gick åt exakt ett nystan Fabel och cirka 25 gram Jawoll. Jag stickade dem på en sockrundsticka med extra mjuk kabel, 2.50 m.m.


Som synes blev de för stora. Jag stickade de över 64 maskor, men borde nog ha nöjt mig med 60 eller 56. Uppläggningen är en Judys Magical Cast-on och därefter har jag stickat avbruten mosstickning.



Hälen är en Fleegle heel. Jag fick inte alls till det. För det första var det inte så snyggt att sticka just denna häl när en stickar med två färger. Och för det andra har jag antingen gjort något knas eller så passar just den här typen av häl inte just mina hälar. Den blev tokigt stor precis vid fotknölen. Och så ser det ju lite knäppt ut med den där vita "lappen" bakom hälen. :-)


Avmaskningen blev också knas och alldeles för tajt. Men, men. Jag är ändå stolt över att jag blev klar med mina sockor. Par tre av fem i Dödergöks sockutmaning. Och jag är nöjd med att de blev hyfsat lika trots det självrandande garnet. Men särskilt välavvägda lär de inte bli är jag rädd.

2 kommentarer:

  1. Jag är lite nyfiken på den där hälen. Jag måste nog också prova!

    SvaraRadera
  2. Älskar Fleegle häl, det beror nog på att sockarna är för stora att dom inte sitter så bra. Håller precis på att sticka ett par i avbruten mosstickning, men när jag ser din häl väljer jag nog att göra den i det melerade garnet.

    SvaraRadera