söndag 23 december 2012

Vegetariska köttbullar och andra godsaker på mitt julbord.


Nu är jag ju en sådan där fuskvegetarian som mer än gärna äter fisk och skaldjur (så länge de är från hållbara fisken och inte rödlistade) så julbordet har ju både ett och annat att erbjuda, men trots det brukar jag slänga in några extra vegetariska rätter. I dag har jag trillat de absolut godaste vegetariska köttbullarna. De blir supersaftiga och mycket smakrika, till och med sambon som annars är livrädd för köttsubstitut mmm:ade länge och väl när jag tvingade honom att provsmaka.

Så här gör du:
300 gram sojafärs från Hälsans kök får tina i stekpannan tillsammans med lite olja och 1 dl mjölk. Under tiden finhackas en liten gul lök. Blanda löken med ett lätt uppvispat ägg, 0,5 dl grädde, 1,5 msk senap, 0,5 msk grönsaksfond, tillsätt nejlika och kanel efter tycke och smak. När färsen har tinat, mixa den lätt innan du blandar den med resten av ingredienserna. Smaka av med salt och vitpeppar. Tillsätt så mycket ströbröd som behövs för att det ska gå att forma smeten till bollar. De går inte riktigt att rulla på samma sätt som kött-köttbullar utan man får mer forma dem. Stek på medelhög värme i mycket smör tills de fått fin färg, dra ner värmen och låt dem stå en stund till på spisen så att de blir fasta och fina inuti. Supergott!

Det blir inte ett julbord i överflöd i år men vi har i alla fall griljerat en ekologisk skinka, rullat köttbullar och vegetariska köttbullar, lagt in löksill och senapssill (jag slängde i en matsked whiskey – hoppas att det blir gott). Jag har en grönkålspaj med valnötter i frysen som vi tar fram och värmer. Prinskorvar, rökt lax, gravad lax, hovmästarsås och rödbetssallad har vi köpt. Allt blir ju godast om man gör det själv men jag tycker inte att man ska stressa ihjäl sig. Sen blir det ägghalvor med rom/majonnäs och brysselkål med hasselnötter och citron. Och lite vörtbröd, julknäcke, julost, cheddar och brie.

Vad har du på ditt julbord?

1 kommentar:

  1. Hos oss blir det roulader, potatis och kålrabisås.
    Till juldagen hade jag tänkt att göra lite plock med köttbullar (som jag stekte och frös in igår) prinskorv och annat gott.
    Just nu väntar jag på att maken ska komma hem. HAN har nämligen lovat att laga maten idag...
    Ha en fin jul!
    Kram Elle

    SvaraRadera