söndag 6 januari 2013

FO – Lady Bulle.




Jag vet inte hur mycket man får avvika från ett mönster och ändå hävda att man har stickat efter det, men här är min version av Lady Bulle. Knasigt namn förresten, Lady Bulle. Mönstret hittade jag på Ravelry när jag letade efter en lämplig stortröja/tunika att sticka. Den är stickad i ett stycke, uppifrån och ner. Originalmönstret är enfärgat och innehåller fickor men jag tycker att funktionen med stickade fickor brukar vara lite sådär så det hoppade jag över. Jag följde mönstret för storlek small eftersom jag använde lite större stickor än vad mönstret angav. Vanligen använder jag medium.

Tröjan är stickad i Cascade 220 Wool i färgerna Grey (8509) och Black (8555). Det gick åt cirka 375 gram av det gråa och 260 gram av det svarta. Till kroppen har jag använt Knit Pro rundsticka 4,50 millimeter på 80 centimeters kabel. Ärmarna är stickade på 5,00 millimeters strumpstickor i bambu för det var vad jag hittade här hemma. Det syns förstås lite att ärmarna och kroppen är stickade på olika stickor men det är inget som stör så där fasligt mycket.

Om jag ska vara ärlig så var det ett ganska tråkigt mönster. Hyfsat okej som tv-stickning men nästan lite för enkelt till och med för det. Det enda som krävde uppmärksamhet var att räkna antalet varv för ränderna och att komma ihåg att göra "jogless stripes". Jag tror inte att jag kommer att sticka Lady Bulle igen men förmodligen kommer den här att bli väl använd och det känns roligt!

4 kommentarer:

  1. Men den ser väldigt mysig ut i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Varm och go under de sista vinterveckorna!
    Namnet är definitivt konstigt - eftersom jag läser det på tyska. Bulle betyder tjur.... ;))

    SvaraRadera
  3. Åh, riktigt snygg. Den ser väldigt skön ut, en sån tröja som en vill använda hela tiden!

    SvaraRadera