lördag 24 juli 2010

Cupcakes med citronfrosting (recept)

Blåbärsmuffins (ca 30 st om man väljer mellanstora formar):
Vispa 4 ekologiska ägg, ca 3 dl strösocker och 4 tsk vaniljsocker poröst. Sikta i 8 dl vetemjöl, 4 tsk bakpulver och lite salt. Smält 200 g smör. Blanda i smöret, 4 dl mjölk (3% blir bäst) och rivet skal från en citron. Fyll formarna 2/3 med muffinsmet. Lägg i några frysta blåbär i varje form. Grädda i mitten av ugnen, ca 200°C tills de ser gyllenbruna och fina ut. Jag tog faktiskt inte tid, men jag gissar att jag hade dem inne ca 12-15 minuter.

Citronfrosting
Rör samman ca 120 g rumsvarmt smör, 1 pkt florsocker (ca 8 dl), 2 tsk vaniljsocker och 2-3 msk färskpressad citron. Viktigt att det blir en slät kräm utan klumpar. Vänd i 1 pkt (200g) philadelphiaost. Jag delade frostingen i två bunkar och tillsatte några droppar röd karamellfärg i hälften av smeten. Låt stå kallt tills den stelnat något (jag gjorde den till och med dagen innan jag skulle använda den, men då blev den lite för hård så jag fick vispa upp den lite innan jag använde den). Spritsa på muffinsen när de svalnat.

Frostingen räckte till 24 muffins vill jag minnas, men det beror ju på hur mycket frosting man vill ha på varje.

Dekorera med något kul. Jag valde som synes nedan marsipanrosor, dekorationshjärtan och jordgubbsströssel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar