måndag 3 januari 2011

Här är jag nu.

I helgen har jag tagit tag i min Smocked Cable Coat. Jag har ungefär en halv ärm kvar innan jag ska blocka den, montera och sticka krage. Det vore skönt att få den färdig, men jag är lite orolig för att den kommer att bli lite för stor. Och nu när jag kikade på den färdigstickade ärmen är det helt uppenbart att den är lite för kort. Förhoppningsvis inte mer för kort än att blockningen kan göra lite underverk.

Jag hann också med en lite kylskåpstömning som resulterade i improviserade, supergoda pepparkaks/lingonmuffins. Vi hade rårörda lingon kvar från nyårsmiddagen, ett par ägg som snart gjort sitt och en slatt yoghurt vars sista förbrukningsdatum närmade sig med stormsteg. Tyvärr hann jag inte få till en bild (glupsk sambo) men så här gjorde jag:

Rör samman 100 g smör med 2 dl socker. Tillsätt 2 ägg, ett i taget. I med ca 1 dl yoghurt (ekologisk naturell, den där som är kring 3-4%). Det går säkert bra med filmjölk, gräddfil, turkisk yoghurt eller något liknande. Blanda de torra ingredienserna i en skål. 3 dl mjöl, 1 msk kanel, ca 0,5 tsk nejlika, 1 tsk kardemumma, 1 tsk ingefära samt 1 tsk bikarbonat. Blanda i de torra ingredienserna i resten av smeten. Rör ordentligt, vi gillar inte klumpar! Tillsätt till sist 0,5 dl rårörda lingon och 1 dl frysta lingon. Blanda väl och häll sedan upp smeten i ca 20 st ganska små muffinformar. Fyll inte mer än till hälften, de reser sig rejält. Grädda i ca 12 minuter, 175°C.

Imorgon är det startitis-tema på Stickcafét på facebook. Jag funderar som bäst på vad jag ska ge mig i kast med, men har ingen jätteinspiration. Känner jag mig själv rätt så är det bara en tillfällig svacka som säkert går över om en timme eller två. Mitt problem brukar inte direkt vara att jag har svårt att komma på nya grejjer att sätta stickorna i...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar