fredag 30 november 2012

Idylliskt i pepparkakeland?


I går satte jag årets pepparkaksdeg. Det låter ju idylliskt men begrunda då att följande utspelade sig samtidigt:

– Barn ett låter inte barn två köra briotåget på trärälsen varpå barn två använder det spårlösa tåget som slagträ.
– Barn ett och två lockas till att lämna tågkaoset för att i stället hjälpa till med pepparkaksdegen. Barn två hjälper då vid ett obevakat ögonblick även till att krydda barnkammaren med kryddnejlika.
– Barn två älskar sin nya julstjärna "med giraffmönster". Barn ett kan inte låta bli att gång på gång påpeka att det minsann är LEOPARD, inte giraff, vilket förstås skapar en osämja mellan barn ett och barn två.

Det hela avslutas med att man bara får smaka en sked var av pepparkaksdegen. Barn ett och två är nu plötsligt rörande överens med varandra, tyvärr inte med mig.

Gråt och tandagnisslan. Men nu har vi i alla fall en pepparkaksdeg. Jag ser med spänning fram emot helgen då den ska förvandlas till pepparkakor.

3 kommentarer:

  1. Haha, vad underbart - när andra berättar om det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja. Fast det är ju underbart på sitt sätt. Skulle inte vilja vara utan, även om biten med tåget som slagträ kanske var lite i överkant. :-)

      Radera
  2. Sist jag bakade pepparkakor där det var barn inblandat var med ett ex till mig (att det nu är ex har inte med bakningen att göra....). Då slutade allt med att jag fick gå emellan och medla mellan pappan och den då fyraåriga dottern. Också en annorlunda upplevelse. Men väldigt rolig såhär i efterhand.

    SvaraRadera