söndag 4 januari 2015

Stickameras koft-KAL: oket.

Det är inte så lätt att ta bild på ett mörkgrått ok på för kort kabel, inomhus under vinterhalvåret. Men en glimt av hur det går kan jag i alla fall bjuda på. Här har jag precis delat av för ärmarna.


Så hur har jag gjort? Detta är mest för mig själv, för att jag ska minnas på ett ungefär hur jag gjorde.

1. Jag la upp 94 maskor fördelade enligt följande: 2 för framstycke, 2 för raglan, 20 för ärm, 2 för raglan, 42 för bakstycke, 2 för raglan, 20 för ärm, 2 för raglan och 2 för framstycke.

2. Jag ökade för raglan på varje rätt varv, med hjälp av maskor som lutar åt höger respektive vänster, och påbörjade direkt flätmönstret på vänster framstycke. Flätorna kommer liksom ur raglan så jag la till en maska i mönstret varje gång jag ökade tills jag hade maskor nog för hela mönstret. Flätorna "flätar sig" på vart fjortonde varv och omringas av två aviga maskor samt har två aviga maskor mellan sig.

3. V-ringningen ökar jag vart fjärde varv genom att helt enkelt göra en ny maska innanför kantmaskan.

4. När jag hade 110 maskor på bakstycket var jag färdig med raglanökningarna men eftersom oket fortfarande var lite kort stickade jag vidare cirka två centimeter ytterligare innan jag delade av för ärmarna.

5. När jag delade av för ärmarna la jag upp 10 nya maskor i ärmhålet. Jag har också precis placerat ut markörer för minskningar i ryggen enligt Dödergöks modell dvs. att jag har delat bakstycket i tre delar. Och här är jag nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar