lördag 4 september 2010

Mumsiga brödpinnar och chokladkaka med smak av rom.

Ikväll har vi haft födelsedagsmiddag för älskling som fyllde 46 (hua!) år. Jag serverade en liten mezeinspirerad minibuffé med bulgursallad, hoummous, myntayoghurt, minispenatpiroger, halloumi, inlagda oliver och libanesiska köttbullar (sambons bidrag, jag kan ingenting om kött). Jag hittade inget kul bröd att servera till så jag svängde ihop några brödpinnar med västerbottenost. Superenkelt och jättegott. Till efterrätt åt vi lyxiga chokladkaka med rom och vispad grädde.

Brödpinnar
1/4 paket jäst
1,5 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 dl riven västerbotten
4 dl vetemjöl special
1 ägg

Blanda ut jästen i vattnet. Tillsätt oljan, saltet och osten. Rör sedan i mjölet och arbeta degen smidig. Man behöver inte direkt tokknåda, det räcker att arbeta ihop den ordentligt. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek (på mitt superjäsställe i köket tar det ca 30-35 min). Stjälp upp degen på mjölat bord. Dela den i 20 lika stora delar. Rulla dem till pinnar, ca 15 cm långa. Lägg på plåt och pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min på 250°C (eller tills de har fått fin färg).

Chokladkaka med smak av rom
4 ägg
2 dl socker
150 g smör
100 g 70% mörk choklad + lite extra till servering
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker (jag föredrar med äkta vaniljstång)
1 tsk bakpulver
2-3 msk fin kakao
2-3 msk rom
smör+ströbröd till formen

Vispa ägg och socker lite poröst. Smält smöret och bryt bitar av chokladen. Häll i smöret och rör tills det smält. Blanda med äggblandningen. Tillsätt torrvarorna (jag brukar sikta i kakaon, den klumpar sig så lätt annars). Tillsätt till sist 2-3 msk god, mörk rom. Smöra och bröa en springform. Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen, 175°C ca 40 minuter. Riv över lite choklad medan kakan fortfarande är varm och servera med lättvispad grädde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar