onsdag 31 december 2014

Årsresumé över 2014.

Jag grävde fram den här gamla godingen ur bloggarkivet, men tog bort några tråkiga och trista frågor som bara fokuserade på negativiteter. Så, då kör vi:

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? När statsministern utlyste extraval så ringde jag till tryckeriet och stoppade pressarna. Det har jag aldrig gjort förut.
Genomdrev du någon stor förändring? Ja, det får jag säga att jag gjorde. I maj skaffade jag ett abonnemang hos Lofsangruppen. Och med hjälp av bästa Clara Fröberg som coach är jag plötsligt en sån som går till gymmet flera gånger i veckan. Och jag gömmer mig inte längre längst bak i gruppträningssalen utan jag lyfter – förvisso än så länge blygsamma – vikter ute i gymmet.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja. Till en liten Liv som tyvärr inte fick stanna hos oss. Det är så outsägligt sorgligt och det borde faktiskt vara åldersgräns på att dö.
Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? Alltså datum är inte min grej. Jag minns när mina barn föddes. Men i år födde jag inga barn, ergo inget datum att minnas.
Dog någon som stod dig nära? Nej (tack, tack, tack).
Vilka länder besökte du? Storbritannien när vi åkte till Edinburgh i september.
Bästa köpet? Mitt abonnemang hos Lofsangruppen.
Gjorde någonting dig riktigt glad? Jo men alltså barnen. Alltid barnen. Och det var fint att få se Ani DiFranco spela lajv också, det måste jag ju erkänna.
Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? En god natts sömn. Och lite mer ork att hänga med min älskade sambo.
Vad önskar du att du gjort mindre? Tappat tålamodet med ungarna när de inte vill städa/äta/klä sig/sova etc. Det är ju ändå ganska värdsliga ting. Och tacksamheten över att få ha dem hos mig borde vara större än så tycker jag.
Favoritprogram på TV? Tittar ganska lite på program på just tv, det blir mest Netflix. Men Homeland följer jag på gammalt hederligt vis, dvs. enligt tablå. Och så gillar jag ju att titta på nyheter förstås…
Bästa boken du läste i år? Bea Uusmas Expeditionen – en kärlekshistoria. Den har jag skrivit lite om här.
Största musikaliska upptäckten? Nja, inte har jag tid med sådant inte. Jag är glad när jag hinner lyssna på mina favoritartister.
Vad var din största framgång på jobbet 2014? Jag har ju varit föräldraledig nästan hela 2014. Men det var ganska roligt att ringa tryckeriet och stoppa pressarna. Och sedan gjorde vi om hela tidningen och skickade den till tryckeriet på mindre än ett dygn.
Största framgång på det privata planet? I slutet på 2013 så opererades lilla O, bara fem veckor gammal. Allt gick bra och efter operationen blev han frisk. Det gör att det är svårt att svara något annat än att den största privata framgången är att O återhämtade sig så fint från sin operation.
Vad spenderade du mest pengar på? Som vanligt vårt boende. Därefter mat. Vi äter i princip bara ekologiskt när vi lagar hemma och sedan löser vi ofta vardagsstressen med take away.
Något du önskade dig och fick? Att barnen fick vara friska (ja så när som på x antal förkylningar och en liten magsjuka). Det är jag så innerligt tacksam över.
Något du önskade dig och inte fick? Ja. Jag hade hoppats på att klara en kurs på universitetet nu så här i slutet på året. Men det kom ett extraval och en halsfluss emellan. Jag hade också önskat mig mer tid för vänner och äventyr, men det kommer väl när barnen blir större.
Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Jag blev väckt med skönsång och fina presenter. Och sedan mötte jag upp min bästa vän på Grand för überlyxig afternoon tea.

Vad fick dig att må bra? Att dela på föräldraledigheten. Och att vara med barnen. Och den där timmen på kvällen då det bara varit jag, stickningen och ett avsnitt av någon bra serie.

1 kommentar: